Kaster BH-en

mmRadio 3 Bodø22.01.2018
nobra.jpg

Hashtaggen #nobraclub tar av på Instagram. Kvinner kaster nå BH-en på den sosiale plattformen.

Selv om det i praksis ikke ble brent særlige mange BH-er i Norge på 70-tallet, var den sterke feministiske bevegelsen som vokste fram opptatt av å frigjøre kvinnekroppen.

 

For mange var BH-en et symbol på hvordan kvinners kropper skulle snøres inn og skjules, og følgelig var det en del som enkelt og greit sluttet å bruke den.

 

I dag holder ikke det. Skal det tas et standpunkt, må det selvsagt være synlig i sosiale medier. Og skal vi tro nettsiden Maxim kaster kvinner BH-en i stor stil på bildedelingstjenesten Instagram i ly av taggen #nobraclub.

 

Blant influenserne finner vi blant annet Sports Illustrated Swimsuit Issue-modell Tabria Majors.

 

Hvorvidt #nobraclub faktisk har en politisk undertone skal vi la være usagt, men med 12.000 innlegg på Instagram kan det tenkes at kampanjen har vokst seg større enn bare et reklamestunt.

 

Den minner en god del om den mer kjente #freethenipple-kampanjen.

 

«Free the nipple» er en likestillingsbevegelse som fokuserer på dobbeltmoralen rundt at kvinners brystvorter blir sensurert, men ikke mannens. Regissøren av filmen «Free the Nipple», Lina Esco, krediteres med å ha sparket det hele i gang.

 

Målet med kampanjen er ikke at kvinner skal kunne gå toppløs hvor enn de måtte føle for det, men å strippe samfunnet for seksualiseringen av kvinnens overkropp, og forsøker å sette fokus på hykleri og inkonsekvens i kulturen og rettsystemet.

 

View this post on Instagram

Laundry day

A post shared by Samantha Brooke (@samibrookie) on

 

View this post on Instagram

Pretty good at bad decisions #nobraclub

A post shared by Lucia Parry (@luciaparry) on

 

 

 

 

mm

Radio 3 Bodø


ANSVARLIG REDAKTØR:

Benjamin Solås

Reklame: 755 25 000  / reklame@radio3.no

KONTAKT OSS:

Radio 3 Bodø AS
Dronningens gate 18
8002 Bodø

Telefon: 755 25 000
Epost: studio@radio3.no


Copyright Radio 3 Bodø AS 1997 – 2020



Utviklet av Fairmedia