I dag ble det kjent at Vy (tidligere NSB) taper nok en gigantisk tog-avtale – denne gangen for SJ. Dermed overtar svenskene all trafikk på Nordlandsbanen.
Det var knyttet stor spenning til hvilket selskap som får kjøre den andre trafikkpakken som regjeringen har satt ut på anbud.
Det er prisforskjellen som har veid tyngst, opplyser Jernbanedirektoratet.
– Det er først og fremst på prisen vi ser forskjellen. Det er en ekstrem stor prisforskjell, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på pressekonferansen.
Jernbanedirektoratet forklarer at de vil betale én femtedel i vederlag til SJ, sammenlignet med hva de betaler Vy i dag. SJ vil få totalt 1,24 milliarder i vederlag for oppdraget.
I Vys forslag som ble avslått, foreslo man et vederlag på 1,59 milliarder kroner. Det vil si at forskjellen på selskapenes pristilbud er på 350 millioner kroner.
Kontrakten er på inntil ti og et halvt år, og har oppstart juni 2020.
«Trafikkpakke Nord» inneholder følgende ruter:
- Dovrebanen
- Raumabanen
- Rørosbanen
- Meråkerbanen
- Nordlandsbanen (inkluderer Saltenpendelen)
- Trønderbanen (omfatter deler av Nordlandsbanen og Dovrebanen)
På forhånd var det kun Vy og svenske NJ som hadde bekreftet søknad om å få kjøre rutene som inngår i «Trafikkpakke Nord».
Kilde: E24